Сторінка керівників музичних

Лахтюк Алла Ростиславівна
Освітня інтеграція на заняттях з музичного мистецтва в ЗДО
Основні види діяльності:
1. Планування та проведення занять у кожній віковій групі двічі на тиждень відповідно до графіка роботи з використання ІКТ, застосуванням інтерактивних методів та технологій.
2. Написання сценаріїв свят та розваг, підбір музичного матеріалу.
3. Індивідуальна робота з обдарованими дітьми.
4. Індивідуальна робота з батьками, залучення їх до виступів на святкових заходах.
5. Діагностування рівня музичного розвитку дітей.
Основні завдання діяльності:
1. Розвиток музичних здібностей дітей: слух, ритм, спів, рухливість.
2. Формування у дітей естетичного смаку, інтересу до музики.
3. Ознайомлення з українськими народними традиціями через пісні, ігри та звичаї.
4. Використання інноваційних методів і прийомів для зацікавлення дітей.
5. Співпраця з батьками та педагогами для досягнення спільної мети – гармонійного розвитку дітей.
Методи інтеграції музичних елементів у навчальний процес:
1. Музично-рухова діяльність – це форма інтеграції, яка об'єднує музику і фізичну активність, розвиваючи координацію, ритмічність, витривалість та емоційну чутливість дітей. Дошкільники полюбляють музично-ритмічні рухи, завданням яких є повторення простих рухів під музичний супровід (плескання в долоні, тупотіння ногами, стрибки, нахили тулуба тощо).
Виконання народних танців, розучування елементів сучасної хореографії допомагає дітям відчути ментальне задоволення, покращити фізичний стан організму, розвивати світосприйняття.
Цікавою формою роботи є інсценізації під музику, де малюки за допомогою власного тіла відтворюють образи природи – політ пташки, хитання дерев від вітру, схід і захід сонця тощо. Це дозволить дітям відчути себе у гармонії з природою. Також, для розвитку пам’яті, уваги та уяви можна розіграти музичну казку. Наприклад, «Вовк та семеро козенят», де козенята можуть виконувати танок-імпровізацію, грати з мамою Козою у музично-ритмічну гру, а Вовк, імітуючи високі та низькі звуки, використовувати музичні інструменти (низький голос – барабан, високий – дзвіночок).
2. Використання музики під час сюжетно-рольових ігор – ефективний інструмент, який допоможе створити відповідну атмосферу, активізувати емоції дітей, підтримувати їхню увагу, стимулювати креативність.
У грі «Дитячий оркестр» діти використовують прості музичні інструменти (дзвіночки, барабани, маракаси, брязкальця, бубни тощо) для створення «виступу». У сюжеті казкових ігор краще використовувати наспівні магічні мелодії. Музичний супровід підсилює враження і допомагає краще зануритися в гру. Для пригодницьких ігор можна підібрати динамічну музику, яка буде нагадувати про далекі подорожі та епічні битви.
Також, музику можна використовувати для закріплення вивченого матеріалу в ігровій формі. Наприклад, у гру про природу можна ввести пісенний супровід, де згадуються назви росли чи тварин, які вивчалися та присутні у сюжеті гри.
3. Інтеграція музики у ранкові зустрічі та повсякденну діяльність допоможе створити позитивний настрій та гармонійний ритм дня. Наприклад: Ранкові вітання під музичний супровід допомагають створити дружню атмосферу в групі; під час занять можна використовувати короткі музичні вправи для відпочинку чи зміни активності; спокійні мелодії можуть звучати під час прийому їжі, а веселі – під час прибирання чи прогулянки.
4. Музика, як засіб емоційної релаксації, допомагає дітям знімати напруження, відновлювати сили, заспокоюватися після активної діяльності.
Прикладами інтеграції можуть бути:
· релаксаційні хвилинки – під час денного сну або після активних ігор звучать спокійні мелодії чи звуки природи.
· колискові пісні – вихователі або керівник музичний співають дітям, створюючи атмосферу спокою і захищеності.
5. Музично-творча діяльність – сприяє розвитку творчих здібностей, уяви, почуття прекрасного. Серед форм інтеграції, можна виділити малювання, ліплення, аплікація під музику, де діти створюють те, що «бачать» або «відчувають», слухаючи музику. Можливим є складання власних пісень, де малюки разом із вихователем вигадують прості тексти та мелодії.
Форми інтеграції музики в освітній процес ЗДО дуже різноманітні та багатогранні. Вони дають можливість зробити навчання цікавим, гармонійним і змістовним, сприяють розвитку фізичних, емоційних, соціальних і творчих здібностей дітей. Засоби музичної виразності стають не лише методом виховання, але й інструментом, що допомагає дітям пізнавати себе і світ.
Отже, музична інтеграція у ЗДО надзвичайно важлива для всебічного розвитку дітей. Вона сприяє гармонійному поєднанню розумового, емоційного і фізичного розвитку, формує естетичний смак і відкриває можливості для творчого самовираження. Включення музики в освітній процес робить навчання цікавим і змістовним, допомагаючи дітям пізнавати світ через мистецтво.
«Подолання мовленнєвих порушень у дітей шляхом використання нейрокорекційних засобів»
Важливим напрямком розвитку мовлення дошкільнят є навчання їх правильної вимови. Коригування та усунення недоліків звуковимови має безпосередній вплив на збагачення словникового запасу вихованців, удосконалення психофізичних функцій, сприяє емоційному та комунікативному розвитку малят.
З кожним роком, за спостереженням логопедів, зростає кількість дітей з різними вадами мовлення. Подолання порушень звуковимови має величезне значення у подальшому розвитку дитини. Своєчасне усунення недоліків вимови допоможе запобігти труднощам в оволодінні навичками читання і письма.
У нашому закладі створена система навчально – корекційої роботи з метою подолання різних вад мовлення.
Важливою складовою педагогічного процесу є заняття з логоритміки та нейрокорекційні музичні заняття, які містять систему вправ, ігор, співанок, руханок, забав, що є гарним стимулятором мовних центрів дітей.
Чому саме логоритміка та нейрокорекція музикою? Все, що нас оточує, живе за законами ритму. Зміна пір року, день і ніч, цокання годинника, серцевий ритм та багато іншого підпорядковано певному ритму. Всі ритмічні рухи активізують діяльність мозку людини. Тому саме цей вид діяльності є найбільш емоційною ланкою корекції, що поєднує:
- виправлення порушень мовлення;
- розвиток сенсорних і рухових здібностей;
- розвиток правильного звукоутворення;
- розвиток відчуття ритму;
- розвиток координації;
- накопичення активного словникового запасу;
- становлення мовленнєвих механізмів;
- оволодіння руховими навичками;
- розвиток пам’яті та уваги;
Які ж задачі я ставлю на заняттях?
- робота над моторикою, розвиток статичної та динамічної координації, зняття зайвої м’язової напруги;
- розвиток відчуття ритму, міміки, пантоміміки;
- корекція відчуття темпу, ритму;
- розвиток музичного слуху і пам’яті;
- корекція дихання;
- тренування мовленнєвого апарату, розвиток артикуляції і звуковимови;
- розвиток фонематичного слуху;
- корекція поведінки дітей.
Музика дозволяє встановити рівновагу в діяльності нервової системи дитини, заспокоїти надто збуджених дітей, розгальмувати занадто спокійних, врегулювати хибні і зайві рухи.
Отже, можу з впевненістю сказати, що логоритміка та нейрокорекційні музичні заняття корисні всім дітям, які мають проблеми становлення мовленнєвої функції (затримка мовленнєвого розвитку, порушення звуковимови, заїкання, проблеми з комунікацією, гіперактивність тощо).